To jest archiwalna wersja strony.
Najnowsze informacje znajdują się tutaj: www.jeziora.com.pl

"Ziemia w Twoich rękach" - projekt Dni Ziemi w Szkole Podstawowej w Krutyni

Motto:

"Najwyższą formą materii jest człowiek - Ziemi mieszkaniec.

Najwyższą formą istnienia - świadome jego działanie.

Najwyższą formą działania - walka o pokój tej Ziemi.

Najwyższą formą tej walki - siłami walczyć wspólnymi."

Wisława Szymborska

 

Dni Ziemi obchodzone są od czterdziestu sześciu lat. Zainicjowane zostały w Stanach Zjednoczonych w 1970 roku. W ten sposób ludzie chcieli zaprotestować przeciwko niszczeniu naszego środowiska. Uczniowie Szkoły Podstawowej w Krutyni są przyjaciółmi Ziemi, walczą w swoim codziennym życiu o nasz wspólny dom - nasze środowisko, bo wiedzą, że od młodych ludzi zależy przyszłość Ziemi. Ale właśnie Ci młodzi ludzie zaprosili do wspólnej pracy rodziców, babcie i rodzeństwo, aby razem uczyć się dbać o najbliższe środowisko.

Dni Ziemi w Szkole Podstawowej w Krutyni obchodzone były w dniach 21-22.04.2016r. Dzień pierwszy pt."Obudźmy Ziemię śpiewem i słowem" rozpoczęły dzieci z klas młodszych. Pod okiem nauczycieli wychowawców przygotowały inscenizacje o tematyce ekologicznej. Klasa 0: "Aby jeż nie połknął żaby", kl. I: "Witamy wiosnę", kl. II - III: "Ścieżka pod górkę". Inscenizacje były przeplatane piosenkami o tematyce przyrodniczej, które wykonywały dzieci z klasy II - III. Wszyscy uczestnicy spotkania: uczniowie, rodzice i nauczyciele świetnie się bawili podczas występów. Uczniowie klas 0 - III stanęli na wysokości zadania i zaprezentowali przedstawienia na wysokim poziomie artystycznym.

Dzień drugi upłynął pod hasłem "Ratujmy Ziemię" i rozpoczął się krótką inscenizacją klasy VI "Ziemia u doktora", scenariusz na podstawie wiersza napisały dzieci wspólnie z wychowawcą. Ten dzień został podzielony na trzy etapy pracy. Pierwsza część polegała na przypomnieniu idei pisania listów dla Ziemi, których pomysłodawcą był Pan Wojciech Owczarz. Dzieci obejrzały krótki film "Listy dla Ziemi", a następnie obejrzały krótką inscenizację uczniów klasy IV - V o niebezpieczeństwie, które płynie ze spalania śmieci. A na zakończenie obejrzeli również Czerwoną księgę zwierząt i roślin. Ta pierwsza część zakończyła się pisaniem listów dla Ziemi. Uczniowie poruszali w nich przede wszystkim problem segregacji śmieci, zanieczyszczenia środowiska, jak również pomocy zwierzętom.

Druga część to zdrowe jedzenie i przygotowywanie posiłku z Panem Adamem i Panem Piotrem, kucharzami z Restauracji Potocki w Gałkowie. "Dzień Ziemi obchodzimy, zdrowe sałatki robimy pod takim hasłem upłynęła część druga spotkania.

Ostatnia część tego dnia to przygotowane stanowisk pracy w różnych klasach szkoły. Uczniowie mogli tego dnia:

1. przyjrzeć się światu pod mikroskopem, pod czujnym okiem nauczyciela przyrody,

2. pograć w gry planszowe o tematyce ekologicznej, m.in. o śmieciach, płazach - to stanowisko przygotował Pan Adam Dziczek z Mazurskiego Parku Krajobrazowego wraz z dwiema uczennicami klasy VI - Anią i Michaelą,

3. poznać środki gaśnicze, które można wykorzystać przy pożarach grupy A, negatywne skutki wypalania traw i pożarów lasu, temperaturę palenia drzewa i drewna oraz środki gaśnicze, które można zrobić sposobem domowym - te liczne doświadczenia z dziećmi wykonała dh Ewa Dulna z OSP w Krutyni,

4. obejrzeć świat podwodny, zapoznać się ze sprzętem płetwonurków oraz zapoznać się z celem corocznej akcji sprzątania rzeki - to spotkanie z dh Piotrem Przystawikiem z OSP RW Ruciane Nida, nurkiem i strażakiem,

5. "Dzień Ziemi z Panią Martą obchodzimy, BMI liczymy" - na tym stanowisku wspólnie z Panią Martą Kopaniec, pracownikiem Sanepidu w Mrągowie, i nauczycielem szkoły można było wyliczyć BMI (Body Mass Index), to stanowisko cieszyło się dużą popularnością wśród rodziców.

Te dni na długo zapadną w pamięci młodych ludzi. Dzieci nie tylko świetnie się bawiły, ale jednocześnie się uczyły, a uczyły się wszystkimi swoimi zmysłami.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania za wspólną realizację projektu z okazji Dnia Ziemi.


Ewa Dulna


Zdjęcia ukazujące realizację projektu